Erfarenheter
Medgrundare av Panelista
Robin är medgrundare till startup:en Panelista som ger företag och organisationer möjlighet att utveckla mer träffsäkerhet och kontinuerlig dialog med sina målgrupper. Under bolagets första år ansvarade Robin för tillväxt och arbetade fram den operativa strukturen som ligger till grund för dagens sälj- och customer success-processer.
Ansvarig för bildelningstjänsten Rulla
På uppdrag av kund ingick Robin i ett team från Propel att ta fram ett strategi, koncept och varumärke för en ny bildelningstjänst till företag, kommuner och privatpersoner runt om i Sverige. Därefter ansvarade Robin för implementeringen, förvaltning och tillväxt av koncept och lösning. Med ett högt fokus på time-to-market implementerades lösningen initialt i fyra städer och under Robins ledning växte tjänsten till totalt 20+ städer. Tjänsten vidareutvecklas nu av kollegor på Propel.
Ansvar för införande av nationell kassalösning
Robin var övergripande projektansvarig i ett uppdrag, inom ett handlarkollektiv i svenska bilbranschen, att ersätta befintlig kassalösning med en egenutvecklad molnbaserad lösning. Projektet omfattade systemutveckling av lösningen, utrullning av systemet till slutanvändare på 250+ olika anläggningar, samt implementering av central supportorganisation och driftrutiner.
Projektansvarig för utveckling av en ny abonnemangsaffär
Propel fick i uppdrag av kund att förflytta ett affärsområde från en avbetalningsbaserad affär till en abonnemangsbaserad affär, och ta fram ett affärsstödsystem som stöttade denna förflyttning. Robin var övergripande projektansvarig i uppdraget som omfattade systemutveckling av lösningen, utrullning av systemet till slutanvändare i 20+ koncerner, implementation av supportorganisation och driftrutiner, samt affärsutveckling och förändringsledning. Med ett högt fokus på skalbarhet i implementeringen nådde målgruppen en försäljning på över 10 000 abonnemang inom 8 månader.
Digital affärsutvecklare på Liljas Personbilar
Som digital affärsutvecklare arbetade Robin operativt och strategiskt med utvecklingen av digital försäljning, digital marknadsföring och digital kundservice. Fokusområden var konverteringsoptimering och leadsgenerering, sociala medier och etablering av chatt och chatbot som ny kundkanal till marknaden. Robin var dessutom involverad i affärsutvecklingsprojekt och kravställning i nationella projekt inom Svensk Volvohandel, såsom chatbot, e-handel och marketing automation.
Utbildning
- Ledarskap & Kommunikation
University of Central Missouri, 2017 - Magisterexamen i Ledarskap - Organisatorisk, Kreativt och Entreprenöriellt
Linnéuniversitetet, 2016 – 2017 - Företagsekonomi och ledarskap
École Supérieure de Commerce Et de Management - ESCEM, 2015 - Kandidatexamen med inriktning turismekonomi - Företagsekonomi
Linnéuniversitetet, 2013 - 2016